Kontakta mig

Länkar

Startsida
Flyg
Foto
Plastdetaljer

Välkommen till www.boppis hemsida

 

F-AHLE

 

Bilderna är klickbara

 

Under den senare delen av 50-talet så började min far Lennart Larsson att segelflyga i Ludvika Flygklubb. Man började då sin flygutbildning på SG-38 (glidare) med att rutscha bakom en bil, så när man slutligen klarade av att hålla balansen på flygplanet övergick man till att höjdstarta bakom bilen med lite längre lina och flyghöjden blev ca 50 meter.

Efter urkoppling landade man rakt fram. När dessa övningar genomfördes utan problem bytte man till en ändå längre lina och nu kunde man efter urkoppling vända 180 grader och landa mot startriktningen. Flygtid ca 30 sekunder. Nu var det äntligen dags för det stora luftdopet. Vinschbilen plockades fram och 1300 meter lina drogs ut och spändes för glidaren, piloten signalerar klart starta, 10 sekunder, 20 sekunder - marken bara försvinner under glidaren och det viner i staglinorna, 40 sekunder och 500 meter högre upp, dags för urkoppling, nu gäller det att hålla ned nosen för att inte tappa farten, så där ja, nu återstår bara att lägga upp landningsvarvet, in på medvinden, sväng till vänster baslinje, höjden 75 meter och sväng in på final, kompensera för eventuell avdrift, höjden 2 meter, spaken sakta bakåt, lite till, håll kvar, glidaren sätter ned skidan mjukt i gräset och stannar med en mjuk nigning,  vingen sänker sig mot marken och den första vinschstarten är avklarad. Det skulle bli många starter efter detta men det är en annan historia.

I slutet av 50-talet dömdes dessa glidare ut och fick flygförbud på grund av det lim som använts. Lennart köpte då dom tre SG-38:or som klubben hade och här börjar nu ett nytt flygäventyr med min far Lennart Larsson och hans bror Åke Larsson. Mer om detta kan ni läsa på min kusins hemsida. http://home.bip.net/jonas.larsson/f-ahle/f-ahle.htm

Utgångsläget för detta bygge var- en kropp av modell DH60 Moth som man kapade vid främre sittbrunnen och satte motorn där- vingarna tog man från en SG38 glidare som man hade sedan tidigare samt stabbe och sidoroder från en skrotad graunau baby segelflygplan. Av detta blev resultatet som ni kan se på bilderna högst upp på denna sida.

 

 

                                             

 

 

Vill du se ett bildspel över pågående renovering av F-AHLE

Bildspel 1  klicka här  2002-06-29

Bildspel 2  klicka här  2002-06-29

Bildspel 3  klicka här  2002-06-29

Bildspel 4  klicka här  2002-12-14  NYTT

Vill du se ett bildspel från den tiden då det begav sig (50-talet)... klicka här

 

 Museum byggnaden finns i Sågen som ligger 3,5 mil söder om Vansbro i Dalarna där flygmaskinen finns utställd samt mycket annat från bygden.

     teknikmuseum