Här är lite bilder från några av mina flygningar
Bilderna är klickbara för att se en större bild
SE-FZY: på Kjula E-tuna Jag och några passagerare Cessnas instrumentpanel Foto någonstans över E-tuna
SE-FZY: tillhör Eskilstuna Motorflygklubb och är en Cessna172. Klubben äger även SE-IBU, Cessna172
SE-IBU: på Brindsjöns is i Sågen (Dalarna)
SE-KLB: klubbens bogsermaskin. Piper Pawnee, en riktig arbetshäst
SE-KOR: klubbens PA28 Archer ll
Foto: Johan Gustavsson Foto: Johan Gustavsson Foto: Johan Gustavsson
SE-KLG: klubbens Bellanca Super Decathlon kommer flitigt att användas för avancerad flygning samt bogsering
SE-GCK: PA18-150 som klubben lånat in vid några tillfällen från Siljansnäs Flygklubb
SE-TYA: LS6 högprestanda segelflygplan som jag gillar att glida runt i.
SE-UGB: Glasflugel 304 klubbens andra ensitsare i bakgrunden
SE-UMA: DG 500 klubbens 2-sitsare godkänd för full avancerad flygning. UMA på toppen av en loping
Jag har vid två tillfällen varit hos Itell helicoper och
provat på hur det är att spaka helikopter på riktigt. Jag har ju spakat en hel
del
modellhelikopter genom åren / se
denna länk) och ville nu testa på riktig helikopterflygning.
Vid första besöket 2010-09-11 bokade jag in en 30 minuters flygning genom Hässlö
flygförening som hade anordnat en spaka
själv tur hos Itell för sina medlemmar, det var bara jag som anmälde mig.
30 minuter går fort när man har roligt och det gick riktigt bra, landade till
och med alldeles själv.
2011-02-20 blev det en ny tur till Itell helicopter för en lite längre
spaka själv tur. Denna gång blev det 1 tim 20 min.
Det blev nu en hel del friflygning med stig och sjunkövningar samt lite svängar.
Åter anflygning mot ESOW Västerås fpl
till väntläge sedan inflygning mot final och hovring in på taxibana A. Elisabet
Asketorp
som är flyglärare vid detta tillfälle ville visa lite
autorotation så jag fick taxa (hovra) ut till bana 19 igen för en ny start
söderut och efter starten tog Elisabet över för att
ansätta en
autorotation från 1000 fot på medvinden, autorotationen kändes mindre än jag
väntat mig, sjunkhastigheten var inte så hög.
Ja, nu har man loggat 1 timme 50 minuter helikopter och det kommer säkert att
bli fler gånger. Helikopter är nog den roligaste typ
av flygning jag provat på , gäller även inom modellflyget.
Tack Elisabet Asketorp och Itell helicopter för två trevliga flygupplevelser.
Här nere en bild på helikoptern jag flög vid båda tillfällena.
Robinson R44 SE-JJT.
Klicka på bilden för en större bild.