Kontakta mig

Länkar

Startsida
Flyg
Foto
Plastdetaljer

Välkommen till www.boppis hemsida

 

Privatflygning


Jag började segelflyga 1983 i Västerdalarnas Flygklubb i Dala-Järna. 1988 flyttade jag till Eskilstuna och där tog jag mitt motorcert 1992 vid Eskilstuna Motorflygklubb som är baserade vid Kjula flygplats. Jag är medlem i VFK (Västerdalarnas flygklubb) samt EMFK (Eskilstuna Motorflygklubb).

Här är lite bilder från några av mina flygningar

Bilderna är klickbara för att se en större bild

 

Motorflyg

Eskilstuna Motorflygklubb

 

SE-FZY: på Kjula  E-tuna           Jag och några passagerare           Cessnas instrumentpanel          Foto någonstans över E-tuna

 

SE-FZY: tillhör Eskilstuna Motorflygklubb och är en Cessna172. Klubben äger även SE-IBU, Cessna172

SE-IBU: på Brindsjöns is i Sågen (Dalarna)

 

Västerdalarnas Flygklubb

 

 

SE-KLB: klubbens bogsermaskin. Piper Pawnee,  en riktig arbetshäst

 

SE-KOR: klubbens PA28 Archer ll

 

   

                                                   Foto: Johan Gustavsson            Foto: Johan Gustavsson           Foto: Johan Gustavsson                 

SE-KLG: klubbens Bellanca Super Decathlon kommer flitigt att användas för avancerad flygning samt bogsering

 

SE-GCK: PA18-150 som klubben lånat in vid några tillfällen från Siljansnäs Flygklubb

 

 

Segelflyg

 

SE-TYA:  LS6 högprestanda segelflygplan som jag gillar att glida runt i.

SE-UGB: Glasflugel 304 klubbens andra ensitsare i bakgrunden

 

SE-UMA: DG 500 klubbens 2-sitsare godkänd för full avancerad flygning.                      UMA på toppen av en loping

 

 

Helikopter

Jag har vid två tillfällen varit hos Itell helicoper och provat på hur det är att spaka helikopter på riktigt. Jag har ju spakat en hel del modellhelikopter genom åren / se denna länk) och ville nu testa på riktig helikopterflygning.
Vid första besöket 2010-09-11 bokade jag in en 30 minuters flygning genom Hässlö flygförening som hade anordnat en spaka själv tur hos Itell för sina medlemmar, det var bara jag som anmälde mig.
30 minuter går fort när man har roligt och det gick riktigt bra, landade till och med alldeles själv.

2011-02-20 blev det en ny tur till Itell helicopter för en lite längre spaka själv tur. Denna gång blev det 1 tim 20 min.
Det blev nu en hel del friflygning med stig och sjunkövningar samt lite svängar. Åter anflygning mot ESOW Västerås fpl
till väntläge sedan inflygning mot final och hovring in på taxibana A. Elisabet Asketorp som är flyglärare vid detta tillfälle ville visa lite autorotation så jag fick taxa (hovra) ut till bana 19 igen för en ny start söderut och efter starten tog Elisabet  över för att ansätta en autorotation från 1000 fot på medvinden, autorotationen kändes mindre än jag väntat mig, sjunkhastigheten var inte så hög.
Ja, nu har man loggat 1 timme 50 minuter helikopter och det kommer säkert att bli fler gånger. Helikopter är nog den roligaste typ av flygning jag provat på , gäller även inom modellflyget.

Tack Elisabet Asketorp och Itell helicopter för två trevliga flygupplevelser.

Här nere en bild på helikoptern jag flög vid båda tillfällena. Robinson R44 SE-JJT.
Klicka på bilden för en större bild.